5 yllättävää asiaa, jotka edistävät hyvinvointia

3

Nauti ulkoilmasta, pidä kotisi järjestyksessä, tapaa ystäviä, valmista terveellistä ruokaa kotona, nuku ainakin kahdeksan tuntia yössä, huolehdi parisuhteestasi, lue kirjoja, treenaa salilla neljä kertaa viikossa, muista kehonhuolto, kokeile myös joogaa…

Ja minä vaan kysyn, että missähän välissä? Olen kuullut kaikki edellämainitut kehotukset hyvinvointia edistävässä merkityksessä, mutta ainakin omalla kohdallani jo kotitöiden, treenien ja päivätöiden suorittaminen vie niin paljon energiaa, että kaikki muu alkaa tuntua enemmänkin rasitteelta. Lyhyen aikuisikäni aikana olenkin todella saanut huomata, ettei pelkästään aika ole rajallinen, vaan myös jaksaminen. En voi ymmärtää, miten uraputkessa paahtava perheenäiti/isä voi selvitä kaikesta vastuusta ja velvollisuuksista kunnialla joka ikinen päivä. Kun elämä koostuu useasta pienestä, mutta tärkeästä osa-alueesta, joista jokaiselle pitäisi pyrkiä antamaan se täydet 100%, missä vaiheessa ehtii hengähtää?

edistävät hyvinvointia

Asiat, jotka tyypillisesti edistävät hyvinvointia, voivat jopa koitua meille haitaksi. Jos otamme hartioillemme enemmän kuin jaksamme kantaa, lopputulos ei varmasti ole hyvinvoinnin kannalta yhtään sen parempi kuin aiemminkaan. Jos työpäiväsi tietävät sinulle 12 tuntisia päiviä edestakaisine matkoineen, viiden salitreenin mahduttaminen arkeen voi yksinkertaisesti tuntua niin hankalalta, raskaalta ja ahdistavalta, että kannattaa todella miettiä, onko se edes järkevää.

Koska suorituskeskeisessä nyky-yhteiskunnassa arvostetaan viitseliäisyyttä ja tekemisen meininkiä, haluankin nostaa esiin päinvastaisia, ehkä yllättäviäkin asioita, jotka myös edistävät hyvinvointia.

edistävät hyvinvointia

Myös nämä edistävät hyvinvointia:

1. Katso Netflixiä – vaikka monta tuntia putkeen

Podetko huonoa omaatuntoa siitä, että velvollisuuksien sijaan päädyit taas katsomaan kokonaisen tuotantokauden Frendejä? Älä suotta! Tuo aika jonka käytit ruudun ääressä oli luultavasti juuri sitä, mitä sillä hetkellä tarvitsitkin. Hengähdystauot kaikista rooleista ja velvotteista ruokkivat henkistä hyvinvointiamme paremmin kuin uskommekaan. Itse olisinkin enemmän huolissani heistä, jotka eivät osaa rentoutua lainkaan.

2. Älä stressaa yöunista – jäivät ne miten lyhyeksi tahansa

”Kääk! Kello on kaksi yöllä ja herätyskello soi neljän tunnin, kahdeksan minuutin ja kolmenkymmenenviiden sekunnin kuluttua! Miten selviän huomisesta päivästä?!” Luultavasti hyvin huonosti, koska tuolla taktiikalla et tule nukkumaan silmäystäkään. En sano, etteikö nukkuminen ole ihmiselle ensisijaisen tärkeää, mutta jos syystä tai toisesta yöunesi jäävät vähäiseksi, pahinta mitä voit tehdä, on stressata asiasta. Ota lungisti ja lepää/nuku sen mitä ehdit. Seuraava yö menee varmasti paremmin.

3. Rajoita treenaamista – ainakin rankkaa sellaista

Kun aloitat treenaamisen tositarkoituksella, tee se fiksusti. Muista, että jokaisen treenin päämääränä ei ole mennä äärirajoille, vaan päinvastoin. Yksikin kova treeni asettaa kehon stressitilaan ja mikäli palautuminen kärsii, tuloksena on ennen pitkää ylirasitus tai sairastuminen. Punnitse realistisesti, millaiset tavoitteet sopivat juuri sinulle ja suhteuta ne sen hetkiseen elämäntilanteeseesi.

4. Salli elämän pienet nautinnot – eli muista herkutella

Mikään ei ole yhtä turmiollista hyvinvoinnin kannalta, kuin lempiasioista kieltäytyminen. Jos vaikkapa joka sunnuntainen pizzahetki on kuulunut elämääsi jo vuosien ajan, yhdenkään kesäkuntoprojektin ei tarvitse olla syy siitä luopumiseen. Toki suosittelen noudattamaan pääsääntöisesti terveellistä ruokavaliota, mutta 80/20 sääntöä soveltamalla mukaan saa mahdutettua vaikka mitä herkkuja!

5. Panosta olemukseesi – tunnet sen myös sisällä

Tämä on tutkittu juttu: kun tunnet itsesi hyväksi ulkoisesti, olet myös itsevarmempi. Se jos mikä edistää hyvinvointia! Tämän ei tarvitse olla mitään suurta. Jos kynsiäsi koristaa lohkeillut lakkakerros, poista se ja olet kertaheitolla huolitellumpi. Pue päällesi ainoastaan sellaisia vaatekappaleita, joissa sinun on hyvä olla. Tuo rohkeasti omaa persoonaasi esiin asu- ja asustevalintojesi kautta. Kanna itsesi ylpeydellä ja ole otettu siitä, että olet maailman ainoa sinä!

Omasta mielestäni on ihan hämmästyttävää, miten paljon juurikin nämä kyseiset tekijät ovat edesauttaneet omaa hyvinvointiani ja lisänneet sitä kautta myös onnellisuuttani. Pienilläkin asioilla voi olla iso vaikutus.

Mitkä ovat oman hyvinvointisi kulmakivet? Kerro kommenttiboksissa!

Lisää luettavaa:

Ahdistava unettomuus – näin pääsin siitä eroon!
Laihduttaminen johti lihomiseen – tämän takia en kannata dieettejä
Tuloksekkaan elämäntapamuutoksen muistilista