Mistä aineenvaihdunnan hidastuminen johtuu ja estääkö se laihtumisen?

4

Aineenvaihdunnan hidastuminen ja säästöliekki ovat laihduttajalle tuttuja termejä. Siinä missä kaloreiden rajoittamisen ja korkeamman energiankulutuksen merkitystä painotetaan jatkuvasti, nykyään lähes yhtä usein kuulee sanottavan: ”Et laihdu, koska syöt liian vähän.” Periaatteessa tuossa lausahduksessa elää totuuden siemen ja se on oikeastaan tämän koko postauksen pointti. Kuitenkaan sellaisenaan väittämä ei ihan pidä paikkaansa. Kuka tahansa, joka elää kalorivajeessa tarpeeksi pitkään, laihtuu. Se on sitten asia erikseen, kuinka tavoiteltavaa on tarkoituksellisesti heikentää omia elintoimintojaan ja surkastuttaa rasvamassan lisäksi myös lihasmassaa.

Mitä aineenvaihdunnan hidastuminen tarkoittaa?

Ajatus siitä, että liian vähäinen syöminen voisi pysäyttää laihtumisen, perustuu siis kaiketi hidastuneeseen aineenvaihduntaan. Ilmiönä se onkin ihan todellista totta. Aineenvaihdunnalla tarkoitetaan biologista prosessia, jossa ravintoaineita muokataan elimistön käyttöön energiaksi ja rakennusaineiksi. Käytännössä, hyvä aineenvaihdunta tarkoittaa sitä, että kaikki kehon systeemit toimivat mahdollisimman tehokkaasti.

Ihmisen energiankulutus koostuu pääosin perusaineenvaihdunnasta ja aina kun ihminen laihtuu, perusaineenvaihdunta hidastuu. Kyseessä on ikivanha mekanismi, jonka alkuperäisenä tarkoituksena on suojella meitä nääntymiseltä. Tälle asialle ei ole käytännössä mitään tehtävissä – aina kun rajoitat energiansaantiasi kulutuksesi alapuolelle, myös aineenvaihduntasi hidastuu.

Aineenvaihdunnan hidastuminen

Aineenvaihdunnan hidastuminen ja laihtuminen

Millä tavalla aineenvaihdunnan hidastuminen vaikuttaa laihtumiseen käytännössä? Tyypillinen ”mitä hitaammin laihdutat, sen parempi” -mantra pätee tähänkin asiaan. Mitä nopeammin haluamme laihtua, loogisesti ajateltuna sitä isommassa kalorivajeessa meidän tulee olla. Mutta mitä tapahtuu aineenvaihdunnalle, kun laihdutuksen kanssa lähdetään hätiköimään? Se hidastuu merkittävästi. Entä jos kaloreita rajoitetaan vain maltillisesti, parilla tai muutamalla sadalla kalorilla päivässä? Aineenvaihdunta hidastuu vain hieman. Eli mitä pienempi vaje, sitä vähemmän keho säästelee toimintojaan ja sitä ”helpompaa” laihtuminen on.

Aineenvaihduntaan liitetään usein myös erilaisia uskomuksia (joista tulen tekemään ihan erillisen postauksen). Sen sijaan että etsisimme oikeasti loppuelämän kestäviä ratkaisuja, haluamme aina ajatella, että on olemassa jokin oikotie onneen. Esimerkiksi jo pitkään kovassa huudossa ollut korkeaproteiininen ja vähähiilihydraattinen dieetti kuuluu näihin. Koska runsaampi proteiinin nauttiminen lisää ruoan lämmöntuottoa, sen ajatellaan myös kuluttavan enemmän kaloreita. Tämä kuulostaa kuitenkin turhan hyvältä ollakseen totta – ja sitä se käytännön tasolla onkin. Todellisuudessa proteiinipainotteiset dieetit toimivat (hetkellisesti) kyseisen ruoan kylläisuusvaikutuksen ansiosta. Köntti lihaa pitää ihmisen kylläisenä pidempään, kuin samaa kalorimäärää vastaavat kaksi viipaletta valkoista höttöleipää tai pari ruokalusikallista rypsiöljyä.

Aineenvaihdunnan hidastuminen

Miten hidastuneeseen aineenvaihduntaan tulisi suhtautua?

Koska asialle ei ole käytännössä mitään muuta tehtävissä, kuin energiansaannin lisääminen, mielestäni ihan ensimmäinen asia olisikin hyväksyä aineenvaihdunnan hidastuminen jo etukäteen. Laihdutus/kiinteytyminen voi alkaa tehokkaasti ja joitain kiloja karisee jo ensimmäisten viikkojen aikana. Yhtäkkiä homma tyssää, eikä vaakaluku hievahdakkaan. Tässä kohtaa ensimmäinen ajatus on tyypillisesti joko: ”Noniin. Olen syönyt edelleen ihan liian paljon, täytyypäs tästä kiristää vielä muutamasataa kaloria pois päivittäisestä energiansaannista”, tai vaihtoehtoisesti: ”Noniin. Olen syönyt ihan liian vähän, aineenvaihduntani on tuhoutunut ja nyt minun pitää syödä enemmän pelastaakseni tilanne.”

Ihan ensiksi, vaaka on huonoin mahdollinen mittari sille, kuinka paljon tai vähän sinun tulisi syödä. Toiseksi, älä hätiköi. Kun painon putoaminen lakkaa ja tiedät kaiken järjen mukaan olevasi kalorivajeessa, aineenvaihduntasi on luultavasti reagoinut vähentyneeseen energiansaantiin pistämällä hälytystilan päälle. Sen sijaan, että lähtisit jokaisen tunteenpuuskan vallassa lisäämään tai vähentämään ruokailujasi, voisit yrittää luottaa prosessiin ja hyväksyä sen faktan, ettei homma etene ihan täysin suoraviivaisesti. Hidastunut aineenvaihdunta on vain hidaste, ei este. Kaikista huonoin juttu mitä voit tässä kohtaa tehdä onkin nimenomaan kaloreiden rajoittaminen entisestään. Se ei aiheuta mitään muuta kuin vielä hitaampaa aineenvaihduntaa, hankalampaa laihdutusprojektia ja ennen kaikkea pahaa mieltä.

Koska suurin osa tätä tekstiä lukevista ihmisistä ovat luultavasti jonkinlaisella dieetillä, haluan sanoa, etten itse missään nimessä kannata kaloreiden rajoittamista tai laihdutuskuuri-ajattelua. Jos haluat aikaansaada pysyviä muutoksia, asiat kannattaa tehdä mahdollisimman hitaasti, itselleen mielekkäällä tavalla. Jos vain pusket läpi harmaan kiven yhtä vaakalukua silmälläpitäen, välittämättä kehosi signaaleista, sinun tulisi tietää mitä teet sen jälkeen. Kitudieetistä normaaliin elämään ei oikeastaan ole enää paluuta, mikäli kilot mielii pitää poissa. Kaikista paras laihdutus- ja painonhallintataktiikka on sellainen, jota pystyt pitkällä tähtäimellä ylläpitämään.

Sitten ei muuta, kuin oikein mahtavaa maanantaita kaikille!

P.S. Julkaisen uusia postauksia useamman kappaleen viikossa, joten kannattaa käydä tykkäämässä blogin Facebook-sivusta, mikäli aihealueen tekstit kiinnostavat sinua jatkossakin.

Lisää luettavaa:

Laihdutuskuuri on laihtumisen este!
Aamiaiseksi pizzaa, iltapalaksi suklaata
Mikä on sopiva paino naiselle?