Aktiivisen lomailijan paratiisi!

Mikäli suunnittelet lomalle lähtöä ja pohdit kuumeisesti eri maiden väliltä, tämä postaus on omistettu sinulle – ja Sri Lankalle.

Ollessani reissussa kyseisessä maassa kaksi viikkoa, snäppiini putkahteli kysymyksiä kohteisiin ja majoituksiin liittyen. Niistä intoutuneena ajattelinkin nyt tehdä yhteenvedon paikoista joissa kävimme sekä päällimmäisistä tunnelmista kussakin kohteessa.

Ensinnäkin, Sri Lanka on kohde, jossa kannattaa liikkua. Yhdessä kaupungissa riittää nähtävää keskimäärin muutamaksi päiväksi ja koska maa tarjoaa niin älyttömän paljon kaikkea, se ei pääse oikeuksiinsa vain samoissa nurkissa norkoillen. Me olimme kartoittaneet maata jonkin verran netistä etukäteen ja pohtineet paikkoja joissa haluaisimme mahdollisesti ehtiä käymään, mutta lopulliset päätökset jätimme maahan jalkautumisen jälkipuoliskolle. Kahden viikon jälkeen reittimme oli seuraavanlainen:

Colombo-Mirissa-Ratnapura-Ella-Negombo

Kahdessa viikossa ehdimme kartoittaa viisi paikkaa, mitä pidimme jälkikäteen ajateltuna melko ihanteellisena määränä. Enemmänkin olisi ehtinyt, mutta toisaalta jatkuva pakkaus- ja matkustusrumba olisi mielestämme vienyt idean rentoutumiselta. Tosin, joissakin kohteissa olisimme voineet viihtyä pidempäänkin. Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin reittiimme tyytyväinen.

Colombo, 2 yötä

Sri Lankan pääkaupunki, johon myös kansainväliset lennot laskeutuvat. Paikka oli eräänlainen metropoli, jossa yhdistyi Intian sekalaisuus ja suuren kaupungin vilske. Colombo sijaitsee aivan meren ääressä, mikä tekikin paikasta erittäin mielenkiintoisen. Bisnesmiehet kävelivät kauluspaidoissaan ja prässätyissä housuissaan pitkin rantakatua samalla kun toisella puolella tietä löyhkäsi kasa helteessä pilaantuvia roskasäkkejä. Kiersimme Colomboa vain kävellen muutaman kilometrin säteellä hotellistamme, enkä sen perusteella voi sinänsä puhua koko kaupungista. Päällimmäiseksi mieleen jäi todella pelottava liikenne – kahdella kaistalla saattoi hyvinkin ajaa rinnakkain neljästä viiteen ajoneuvoa ja töötit raikuivat joka tilanteessa. Colombo ei ollut ehkä se suosikkikohteeni, mutta silti paikkana todellakin tutustumisen arvoinen.

Majoitus: Cinnamon Red Colombo

Ensimmäinen hotellimme oli ainoa jonka olimme buukanneet etukäteen. Maksoimme näistä öistä todella sievoisen summan verrattuna muihin majoituksiimme, mutta toisaalta paikka oli todellakin hintansa väärti. Hotelli sijaitsi korkeassa rakennuksessa aivan kaupungin sykkeessä. Sen katolla aamusta iltaan asti auki ollut uima-allas allasbaareineen, kuntosaleineen ja merinäköaloineen tarjosi kyllä täydellisen aloituksen lomalle. Suosittelen 5/5.

Mirissa, 4 yötä

Paikkana Mirissa houkutteli meitä eniten ja päätimme jatkaa lomaamme Sri Lankan etelärannikolla. Netin välityksellä tiesimme Mirissan olevan letkeä rantaparatiisi, joten emme voineet vastustaa kiusausta jäädä sinne pidemmäksi aikaa. Kaupunki ei pettänyt odotuksiamme ja viihdyimme neljä päivää mainiosti. Mirissassa tapasimme Colombosta poiketen paljon muita turisteja viettäessämme päivät Mirissa Beachilla polskien ja auringosta nauttien. Itse kaupungissa oli pieni ja vaatimaton keskusta, pienine apteekkeineen ja ruokakauppoineen. Mirissassa ollessamme kävimme ohjatulla kierroksella katsomassa valaita, mutta muuten maleksimme täysin itsenäisesti paikasta toiseen. Mirissasta pidin todella paljon. Päivän rento meininki jatkui pitkälle iltaan saakka, kun ihmiset siirtyivät rantatuoleistaan kynttilöillä valaistuihin pikkukuppiloihin nauttimaan illallista ja ihailemaan tyrskyjä.

Majoitus: Mirissa Gate

Yövyimme uuden karkeassa guesthousessa, joka sijaitsi pari kilometriä Mirissan keskusta-aluesta ja Mirissa Beachista. Vaikka paikka oli hieno ja palvelu todella hyvää, muutamia miinuksia nousi esiin jo ensimmäisenä päivänä. Suihkusta tuli joko täysin jääkylmää vettä tai aivan tulikuumaa. Wi-fi -yhteys toimi ainoastaan parvekkeella, mikä oli sinänsä ikävää, kun päivän päätteeksi olisi ollut mukavaa lötkötellä sängyssä ja tsekata maailman menoa. Majoituksessamme oli myös remontti käynnissä ja kolistelua kuului vielä kello 22 aikoihin. Toisena päivänä hotellin ilmastointilaite aiheutti huoneeseemme lievän vesivahingon (jonka myötä tietysti juuri laitteen alapuolella ollut kapsäkkini oli sisältöineen täysin litimärkä) ja jouduimme vaihtamaan huonetta. Periaatteessa pieniä juttuja, joista emme mitään numeroa tehneet, mutta tietenkin sitä toivoisi että lomalla kaikki sujuisi moitteettomasti. Kokonaisarvosana hieman syrjäisen sijaintinsa ja pienten puutteiden ansiosta on kutakuinkin 3/5.

Ratnapura, 3 yötä

Jaiks! Emmepä tienneet mihin ryhdyimme körötellessämme viisi tuntia Mirissasta lähteneessä bussissa kohti sisämaassa sijaitsevaa Ratnapuraa. Alkuperäinen syy kyseisen kaupungin valintaan oli sen sijainti. Luulimme paikan olevan lähellä nähtävyyksiä, joissa halusimme käydä, kuten Udawalawen kansallispuistoa sekä Sinharajan sademetsää, mutta tosiasiassa kumpaankin oli 100 km:n matka. Paikkana Ratnapura oli mielestäni hieman ankea, mutta toisaalta (jälleen kerran) erittäin mielenkiintoinen. Meininki oli hyvin autenttista ja asukkaista huomasi, etteivät he olleet tottuneet turisteihin. Saimme kummeksuvia katseita käyskennellessämme kaduilla ja kimpussamme parveili timanttien kauppaajia – niiden ostaminen on tyypillisesti ainoa syy, minkä vuoksi ulkomaalainen eksyisi Ratnapuraan. Paikassa oli jotenkin jännä viba. Tavallaan ihastuin sen aitouteen ja samaan aikaan vieroksuin sitä.

Majoitus: Gem Field Rest

Kyseinen majoitus oli suorastaan pelastuksemme! Paikan omistaja oli pari vuotta itseäni vanhempi mies ja hän oli perustanut kyseisen guest housen tämän vuoden puolella. Tykästyimme majoitukseen täysin sen sijaitessa hieman mystisesti metsän siimeksessä, kuitenkin aivan keskustan kupeessa. Huoneet olivat viimeisen päälle mietittyjä ja kaikki toimi juuri kuten pitää. Omistaja ihmetteli, kun hänelle selvisi ettemme olekkaan Ratnapurassa timanttiasioilla ja kerroimme hänelle todellisen syyn visiittiimme. Seuraavana päivänä aamiaisen jälkeen hän tuli ilmoittamaan, että oli järjestänyt meille kuljetukset seuraavaksi päiväksi kansallispuistoon ja sitä seuraavaksi päiväksi sademetsään, vieläpä kelpo hintaan! Olimme aivan onnemme kukkuloilla, sillä olimme ehtineet jo säikähtää, että osa suunnitelluista paikoista jäisi näkemättä. Vaikka palvelu oli ensiluokkaista, ei siinä vielä kaikki. Söimme paikassa kolme kertaa aamiasta sekä yhden illallisen ja voin sanoa käsi sydämellä, että ruoka oli ihan järjettömän hyvää. Lopulta kävi ilmi, että omistajan äiti asui majoituspaikan vieressä ja valmisti ruoat omassa keittiössään. Saimme siis aitoa Sri Lankalaista kotiruokaa parhaimmillaan! Tämä majoitus saa 5/5.

Ella, 3 yötä

Sinharajan sademetsästä ulos päästyämme jatkoimme kuljettajamme kanssa matkaa upeaan vuoristokylään Ellaan, joka sijaitsi 1,3 kilometrin korkeudessa meren tasolta. Paikkana rakastuin Ellaan heti. Voi olla, että Ratnapuran näyttäytyessä hiukan karuna paikkana Ellan kotoisa tunnelma löysi tiensä sydämeeni saman tien. Kylä oli pieni, mutta sitäkin antoisampi yhdistelmä mahtipontisia maisemia, suloisia kahviloita ja rentoa meininkiä. Paikkana tykkäsin ehkä Ellasta kaikkein eniten ja reissun siistein kokemus oli mielestäni kiipeäminen Ella Rock -vuoren huipulle!

Majoitus: Guesthouse Seven Heaven

Valitettavasti lempikohteessani oli myös vähiten miellyttänyt majoitus. Sijainti oli ok, huone oli upea ja palvelu oli ensiluokkaista, mutta muu ei kyllä vastannut odotuksiamme… Lupauksista huolimatta wi-fi ei toiminut lainkaan, ilmastointia ei ollut lainkaan, suihkusta ei tullut käytännössä vettä lainkaan ja aamiainen oli selvästi valmistettu edellisenä päivänä. Viimeisenä päivänä lähtiessämme yhdeksän tunnin junamatkalle klo 6 aamulla saimme pakatun aamiaisen mukaan. Yli puolet jo valmiiksi melko suppeasta aamiaisesta puuttui. Ehkä kaikista omituisimmalta minusta kuitenkin tuntui se, että lähtiessämme guesthousen omistaja tuli erikseen pyytämään, että puutteista huolimatta laittaisimme paikan arvosteluksi kympin. Rima oli valitettavasti edellisten majoitusten ansiosta turhan korkealla, minkä takia arvosanaksi valikoituu 2/5.

Negombo, 1 yö

Negombo on Colombon vieressä sijaitseva kylä, joka on lähempänä Colombon lentokenttää kuin itse pääkaupunki. Saavuimme perille viimeisenä iltanamme ja kävimme syömässä Lords -nimisessä (oli muuten loistava paikka!) ravintolassa majoituspaikkamme omistajan suosituksesta. Ehdimme hieman käyskennellä kaduilla illallisen jälkeen ja tutustuimme paikkaan valoisalla vielä seuraavana päivänä ennen lentokentälle lähtöä. Pidin myös Negombosta todella paljon ja harmittelin hiukan, ettemme viettäneet ensimmäisiä lomapäiviämme Colombon sijaan Negombossa. Paikassa oli paljon tarjontaa kauppojen, ravintoloiden ja kahviloiden suhteen sekä yleisfiilis oli miellyttävä. Paikalliset tervehtivät kaduilla iloisesti ja olivat aidosti kiinnostuneita kuulemaan mistä maasta olemme kotoisin ja miten reissumme oli mennyt. Lähtö alkoi tuossa kohtaa tuntumaan todella haikealta.

Majoitus: Villa Kapuru

Kirkkaasti paras majoituksemme. Paikka oli aivan upea ja tyylikkäästi sisustettu, jonka lisäksi palvelu oli hyvin ystävällistä. Huone oli todella siisti ja kaikki pelasi asiaankuuluvalla tavalla aina suihkusta nettiyhteyksiin. Villa Kapurussa omistajat puhuivat myös hyvää englantia, mikä sujuvoitti asiointia huomattavasti. Tämä majoitus hipoi täydellisyyttä jo muutenkin, mutta yksi asia sinetöi tittelin: paikassa asusteli useita kadulta huostaanotettuja kissoja ja koiria, joista majoituspaikkamme omistajat olivat huolehtineet ja hoitaneet kuntoon. Silitellessämme pikkuruista kissanpentua jolla oli selvästi kaljuja kohtia turkissa, majoituspakkamme isäntä kertoi, että sen omistajat olivat jättäneet sen kadulle vain muutaman viikon ikäisenä ja linnut olivat nokkineet sitä selästä. Siinä kohtaa itselläni meinasi tulla tippa linssiin. Ei voi muuta kuin arvostaa. Tämä majoitus saa suorastaan 6/5.

Rakastuin Sri Lankaan totaalisesti ja olen todella kiitollinen jokaisesta paikasta jossa saimme käydä. Kaikki niistä olivat täysin erilaisia ja nämä kaksi viikkoa antoivat itselleni paljon uutta perspektiiviä maailman menoon. Jatkossa aion matkustella useammin ja kaksi seuraavaa reissua ovatkin jo vahvasti suunnitteluasteella. Ei rahalle vain löydy parempaa vastinetta!