En laihdu vaikka syön vähän – missä vika?

2

En laihdu vaikka syön vähän. Tiedän omasta kokemuksesta, että se on turhauttava tunne. Polttava kysymys lieneekin: voiko tämä todella olla mahdollista? Voiko ihminen saada energiaa jatkuvasti alle tarpeensa ja silti ylläpitää kehon massan entisellään? Onko säästöliekki todellinen ja vaikuttaako se merkittävästi ihmisen kykyyn laihtua?

Suoraan sanottuna, kyllähän se vähän hassulta kuulostaa. Mikäli ruokaa ei ole saatavilla, ihmisen keho käyttää rasvakudosta vararavintonaan ennemmin tai myöhemmin. Jos siis on olemassa yksilöitä, jotka eivät laihdu vaikka söisivät kuinka vähän, käytännössä he eivät voisi kuolla nälkään. Toki on eri asia olla syömättä lainkaan, kuin saada edes jonkin verran energiaa, mutta maalaisjärjen mukaan periaate on sama. Siinä mielessä myös säästöliekki käy järkeen: hädän hetkellä keho pyrkii minimoimaan oman kulutuksensa, jotta vararavinto kestäisi mahdollisimman pitkään.

En laihdu

En laihdu vaikka syön vähän – faktaa:

– Mitä enemmän ihmisellä on rasvaa elimistössään, sitä paremmat mahdollisuudet hänellä on selviytyä nälänhädästä. Keho hyödyntää ylimääräisen rasvan ravintonaan, jolloin ihminen laihtuu.

– Ihmisen energiankulutus laskee käytännössä aina, kun tämä saa vähemmän energiaa suhteessa kulutukseensa. ”Säästöliekki” on siis todellinen.

– Säästöliekkiä ei voi välttää, mutta sitä voi hillitä pitämällä energiavajeen mahdollisimman maltillisena.

– Säästöliekki hidastaa ja hankaloittaa laihtumista, muttei estä sitä.

Mistä laihtuminen on oikeasti kiinni?

Mitä laihtumiseen tulee, isoin työ tehdään korvien välissä – ja tässä useimmat painonpudottajat menevätkin vikaan. Toivoisin jokaisen ymmärtävän, että itsekurin avulla ei saavuteta pysyviä tuloksia. Luulet ettet laihdu, koska vahtaat ulkomuotoasi ja painoasi jatkuvasti. Vaikka aluksi saisitkin hyviä tuloksia ja projekti tuntuu helpolta, kuulostele itseäsi. Ajatteletko jossain sisimmässäsi, että ”sitten kun tämä dieetti loppuu niin minä voin taas tehdä sitä ja tätä”? Jos vastasit kyllä, et tule saavuttamaan pitkäaikaisia tuloksia. Kun sitten huomaat laihtumisen pysähtyneen (tai koet ettei se ole koskaan alkanutkaan), haluat lopettaa leikin kesken ja toteat, ettet kerta kaikkiaan laihdu vaikka mitä tekisit. Tosiasiassa kyse on vain siitä, ettet ole antanut itsellesi tarpeeksi aikaa ja toisaalta olet myös käyttänyt vääriä keinoja. Uskokaa minua, been there!

En laihdu

Kun vaihdat itsekurin ja rajoittamisen näihin, alkaa tapahtua:

– Syö itsesi aina kylläiseksi. Toistan: syö itsesi aina kylläiseksi. Näin herkkuhimot ja ahmimiskohtaukset vähenevät tai ainakin lievittyvät kummasti. Jos siis olet nälkäinen, syö!

– Unohda kaloreiden tarkkailu ja keskity omiin tuntemuksiisi. Jonain päivänä saatat saada energiaa 3000 kalorin edestä ja jonain päivänä vain 1000 kalorin edestä. On aivan epäluonnollista pyrkiä johonkin tiettyyn päivittäiseen kalorimäärään, koska näläntunne vaihtelee jatkuvasti, eikä ihminen muutenkaan tarvitse energiaa tismalleen samaa määrää päivästä toiseen.

– Panosta siihen mitä syöt. En tietenkään väitä, että voit laihtua kiskomalla kehoosi mielin määrin mäkkiruokaa. Sama pätee oikeastaan myös perinteisiin kotiruokiin, ainakin rasvapitoisiin sellaisiin. Sen sijaan vain vähän käsiteltyjä kuitu- vitamiini- tärkkelys- ja vesipitoisia (ompa hassu sana, hah) asioita voit syödä käytännössä mielin määrin. Niitä ovat oikeastaan kaikki kasvikunnan antimet aina vihanneksista ja juureksista papuihin ja hedelmiin.

– Syö asioita jotka tekevät sinut kylläisyyden lisäksi tyytyväiseksi. Jos ruoan jälkeen tekee mieli makeaa, ota hedelmä. ”Mutta kun en laihdu jos syön hedelmää, koska siinä on sokeria joka lihottaa!” Jestas, totta kai saat syödä hedelmiä. Jos niinkin terveellinen asia voi auttaa sinua hillitsemään makeanhimoasi ja vähentää pelkän sokerin ja rasvan muodossa syötyjen herkkujen kulutusta pitkällä tähtäimellä, mitä vielä odotat?

– Tarkkaile laihtumista päiväseurannan sijaan viikko- tai kuukausitasolla. Aluksi voit punnata itsesi, mutta sen jälkeen vaaka kannattaa piilottaa jonnekkin lukittujen ovien taakse. Elä elämääsi, tee parempia valintoja ja lakkaa ajattelemasta ulkomuotoasi. Kuukauden kuluttua punnaa itsesi uudestaan ja katso onko mitään tapahtunut. Jos on, hienoa! Jos ei ole, mieti missä meni vikaan ja jatka itsesi kehittämistä.

– Muista, että kävi miten kävi, terveellisempien valintojen opettelulla et ikinä häviä mitään.

Tsemppiä jokaiselle elämäntapamuutosta havittelevalle, onnistut kyllä ennemmin tai myöhemmin!

Ja hei – jos useampi kirjoittamistani teksteistä tuntuu nappaavan juuri sinun ajatuksiisi, käy ihmeessä tykkäämässä NiciFitin Facebook-sivusta. Sitä kautta saat tiedon uusista postauksista nopeiten.

Lisää luettavaa:

Liika proteiini ajaa ihmisiä sairaalaan
Tämän takia kannattaa syödä ENEMMÄN hiilihydraattia
Varma tie repsahtamiseen dieetillä