Kalorilaskurit pilaavat dieettisi – eivätkä ne edes pidä paikkaansa

2

Olin vuosia todella pahasti koukussa kaloreiden laskemiseen. Löysin erinäisiin kaavoihin perustuvat kalorilaskurit elämääni ammattikouluikäisenä ja se olikin sitten menoa. Jokaista dieettiä seurasi aina uusi dieetti, kunnes lopulta koko elämäni olikin yhtä dieettiä, ilman taukoja. Pikaisia kauppareissuja ei ollut enää olemassakaan, vaan Alepassakin saattoi mennä puoli tuntia ihan vain sen takia, että pakettien kääntöpuolet piti aina tutkia perin pohjin ennen kuin ne pääsivät ”jatkoon”. Välillä tämä tapa hävetti itseänikin niin paljon, että esitin poikaystävälle tutkailevani pakkauksesta mukamas ihan jotain muuta…

kalorilaskurit

Kaikki tämä hajosi käsiin viime kesänä, kun minimaalisista kaloreista huolimatta painoni ei laskenut. Olenkin omistanut tuolle ajalle ihan kokonaisen postauksen, jonka voi lukea tästä. Kaikessa lyhykäisyydessään, minulla oli joku naurettava tarve saada Sri Lankan reissua varten pudotettua pari kiloa normaalipainoisesta varrestani, mutta tulosta ei ottanut tullakseen. Ihmekös tuo, kun mitään muuta en osannut ajatella, kuin päivittäistä kalorimäärääni.

Kalorilaskurit toimivat teoriassa, mutteivät käytännössä

Kun keskityt ruoan LAATUUN ennemmin kuin määrään, kehosi kertoo sinulle paljonko tarvitset mitäkin ravintoainetta. Yksikään kalorilaskuri EI voi tietää, paljonko juuri sinä tarvitset energiaa päivän aikana. Olen itsekin tästä hyvä esimerkki. Kun aineenvaihduntani oli normaalin syömisen jäljiltä täydessä vireessä, kuihduin silmissä syömällä 1700 kaloria päivässä ja treenaamalla vaivaiset 3 kertaa viikossa salilla. Lisäksi pidin lähes joka viikko herkkupäivän, jolloin en tarkkaillut kaloreita. Vuotta myöhemmin kaiken rajoittamisen jälkeen, en laihtunut edes 1600 kalorilla päivässä (kalorilaskureiden suosittelema määrä) vaikka treenasin salilla 4 kertaa viikossa ja harrastin lisäksi aerobista vähintään tunnin ajan joka päivä. Ja molemmissa lähtökohdissa painoni oli tasan sama, eli jälkimmäinen ei selity pienemmällä massalla.

kalorilaskurit

Laadukasta pizzaa

Törmään jatkuvasti keskusteluihin siitä, kuinka ihmiset syövät jotakin 1200-1500 kalorin väliltä päivässä ja lisäksi he uskovat lihovansa heti, kun ylittävät tuon lukeman. Tämän ei kuitenkaan pitäisi olla mitenkään mahdollista, kun kroppa toimii normaalisti. Itselleni nämä keskustelut olivat aiemmin hyvin triggeröiviä. Vaikka tiesin, ettei minun tosiaankaan tarvitsisi mennä noin alhaisiin energiamääriin laihtuaikseni, ahdistuin jo siitä tiedosta että jonkun ”täytyy”.

Lisää omakohtaisia esimerkkejä riittää ihan tämän vuoden puolelta. Laihduin joulun jälkeen kolme kiloa kuukaudessa syömällä noin 2000 kaloria päivässä. Viime viikolla kipeänä ollessani ruokahaluni oli jostain syystä ihan hillitön ja söin muutaman päivän ajan varmasti lähemmäs 3000 kaloria (vaikken tehnyt muuta kuin makasin sohvalla ja ulkoilutin koiraa.) Eilen aamulla vaakalukema näytti samaa kuin tammikuun lopussa. Kuuntelen vain kehoani, syön nälän mukaan ja voi’la, painonhallinta tulee itsestään. Ihan rehellisesti sanottuna en todellakaan tiedä mihin kalorilaskureiden lukemat perustuvat, mutta ykkösellä alkavista numeroista ei saa muuta kuin hitaan aineenvaihdunnan ja pahan mielen. Viime vuonna PT-koulussakin muistan opettajamme sanoneen, että treenaavan naisen pitäisi hyvinkin pystyä syömään 2500 kaloria päivässä lihomatta ja minä uskon tähän täysin. Yksittäiset päivät ovat toki asia erikseen eikä niistä kannata stressata, söit sitten ”liikaa” tai ”liian vähän.”

kalorilaskurit

Laadukkaita ranskalaisia

Mikäli kalorilaskurit ovat toimineet sinulle suunnannäyttäjänä syömisissäsi, suosittelen heti luopumaan niiden käytöstä. Keskity ruoan laatuun, älä kalorimäärään. Tee parempia valintoja ja syö itsesi aina kylläiseksi. Jopa tuoteselosteiden kalorimäärät saattavat heittää 20% suuntaan tai toiseen. Mikäli elintarvikkeiden kalorimäärät ei ole tarkasti tiedettävissä, minkä takia kaavoihin perustuvat kalorilaskurit tuntisivat kehosi paremmin kuin se itse?

Muista nämä:

– Jos joku neuvo ahdistaa, älä kuuntele. Keskity itseesi ja etsi ne tavat jotka toimivat sinulle

– Jos joku sanoo että sinun pitää syödä alle 1500 kaloria päivässä laihtuaksesi, älä usko

– Jos syöt liian vähän, kroppasi luulee nääntyvänsä ja se alkaa säästellä itseään

– Kun lisäät ruokaa, saatat todella kerryttää muutaman kilon verran painoa ennen kuin aineenvaihduntasi pyörähtää taas käyntiin ja paino putoaa

– Jos pelkäät lihomista, olet aina dieettisi vankina

– Kun olet aiemmin rajoittanut syömisiäsi, järkyttävän iso ruokahalu kuuluu asiaan

– Kehosi on uniikki, eikä yksikään kalorilaskuri voi tietää tarvitsemaasi kalorimäärää puolestasi.

Lisää luettavaa:

Mitä jos sittenkin kuuntelisit mielitekojasi?
Mättöpäivä kesti viisi päivää, paljonko tuli kiloja?
Mitä vapaasti syöminen tarkoittaa käytännössä ja miten se edistää painonhallintaa?