Mitä jos sittenkin kuuntelisit mielitekojasi?

1

Sorruitko taas syömään koko suklaalevyn kerralla? Tai lusikoimaan kaiken Ben & Jerrysin suoraan purkista? Tai tyhjentämään puolillaan olleen leipäpussin yhdeltä istumalta? Niin käy välillä ja sille on myös syynsä. Sen takia sinun kannattaisikin opetella kuuntelemaan mielitekojasi sen sijaan, että yrittäisit sivuuttaa niitä.

Ruokahimot ja niille antautuminen eivät missään nimessä johdu huonosta itsekurista tai laiskuudesta, vaan oikeastaan päinvastoin. Kun rajoitat energiansaantiasi, on hyvinkin todennäköistä, että jokin osa-alue ruokavaliostasi jää vajaaksi. Intensiiviset mieliteot ovatkin tyypillisesti merkki siitä, ettei keho saa kaikkia tarvitsemiaan ravinto- ja hivenaineita.

Mielitekojasi

Se mikä sinulta jää huomaamatta, ei taatusti jää keholtasi huomaamatta. Toki voit jonkin aikaa pyristellä mielitekojasi vastaan, mutta signaalin käydessä yhä voimakkaammaksi, päädyt ennen pitkää antautumaan ja sen seurauksena mahdollisesti ahmimaan. Tästä alkaa loputon kierre, joka olisi oikeasti helposti ehkäistävissä. Alla on muutamia esimerkkejä, mistä tietyt mieliteot voivat johtua.

Suklaa

Kun himoitset suklaata, et luonnollisestikaan ole suklaanpuutostilassa (niin mukava kuin se olisikin, haha). Suklaassa on korkea magnesiumpitoisuus ja näin ollen kova suklaanhimo voikin johtua kyseisen hivenaineen puutostilasta. Täysjyvävilja ja kasvikset ovat hyvä magnesiuminlähde, joten ennen suklaalevyyn tarttumista kannattaakin kokeilla niitä.

Makeiset

Mikäli halajat makeaa, syynä saattaa olla verensokerin heittely. Verensokerin laskiessa kehosi viestii sinulle, että tarvitset lisää polttoainetta säilyttääksesi sen tasaisena. Tässä kohtaa ruokavalinnat ovatkin erittäin tärkeitä. Mikäli sorrut energianlähteisiin, jotka nostavat verensokerin kattoon nopeasti, kuten kekseihin tai karkkeihin, pahennat ongelmaa – verensokeri tippuu yhtä nopeasti alas ja sitä kautta heittelehtiminen sekä mieliteot jatkuvat. Kun kaipaat makeaa, ota tilalle kuitupitoinen hedelmä, kuten omena. Sen lisäksi kannattaa muutenkin huolehtia riittävästä kuidunsaannista esimerkiksi täysjyvätuotteiden muodossa.

Suolaiset

Kun sisäinen sipsihirmusi ottaa vallan, syy saattaa löytyä stressistä. Tilaa kutsutaan myös lisämunuaisten uupumiseksi, jossa pitkään jatkuneen stressitilan tuloksena lisämunuaisten kortisolivarastot tyhjenevät, eivätkä ne jaksa tuottaa sitä normaalisti. Suolaisen ruoan himo on tästä tyypillinen oire. Toisaalta oman kokemukseni mukaan himoitsen suolaista ruokaa erityisesti silloin, kun minulla on ihan rehellinen nälkä. Eli ennen muita diagnooseja kannattaa täyttää vatsa ihan täysipainoisella aterialla ja sen jälkeen kuulostella olotilaa.

Juusto

Himo rasvaista ruokaa kohtaan voi viitata rasvahappojen puutteeseen (kukapa olisi uskonut…) Tilanne on helposti korjattavissa nauttimalla hyvien rasvahappojen lähteitä, kuten avocadoa ja pähkinöitä.

Hiilihydraatit

En tiedä teistä, mutta ainakin minulle ihan puhtaan riisin tai pastan himo on erittäin tuttu tunne. Hiilihydraatit ovatkin aivojen tärkein energianlähde. Mikäli ruokavaliosi on hyvin vähähiilihydraattinen, aivosi eivät tuota tarpeeksi serotonia, eli ns. hyvän olon hormonia. Vaikka maailmasta on tullut erittäin hiilihydraattitietoinen, kuuntele mielitekojasi ja lisää hiilareita koneeseen aina kun kehosi sitä pyytää.

Mielitekojasi

Kun haluat hallita mielitekojasi, syö reilusti oikeaa ruokaa

Tässäpä yksi syy, minkä takia ihan vain epäterveellisten, puhdistettujen ravinnonlähteiden vaihtaminen terveellisiin, kuitu- ja vitamiinipitoisiin aineksiin toimii niin hyvin ilman sen kummempaa tarkkailua. Kun syöt sitä mitä tarvitset, niin paljon kuin tarvitset, vältyt puutostiloilta ja samalla myös pahimmilta ruokahimoilta. Toki mielitekoihin on olemassa lukuisia eri syitä, mutta juuri sen takia niiden ehkäisy täysipainoisen ruokavalion avulla onkin erityisen tärkeää.

Kaikista pahin mielitekojen ylläpitäjä onkin liian vähäinen syöminen. Kun olet nälkäinen, kehosi kaipaa nopeaa energiaa ja se mäkkärin mainoksessa rasvaa tirskunut jauhelihapihvi mehevien sämpylöiden välissä alkaa tuntua vastustamattomalta. Kun siitä huolimatta ravitset kehoasi ihan normaalilla kotiruoalla, mieliteko katoaa kuin taikaiskusta.

Seuraavan himotuksen iskiessä kuuntele siis tarkasti, mitä kehosi yrittää kertoa.

Lisää luettavaa:

Mitä vapaasti syöminen tarkoittaa käytännössä ja miten se edistää painonhallintaa?
Mitä tapahtui, kun aloin syödä enemmän?
Mättöpäivä kesti viisi päivää, paljonko tuli kiloja?