Tästä syystä liikunta ei ole varteenotettava laihdutuskeino

2

Liiku enemmän, syö vähemmän. Tämä ”laihdutuskeino” on jokaiselle painonpudottajalle ja painonhallinnasta kiinnostuneelle niin tuttu, että sen muistaa jo unissaan. Luit sitten iltapäivälehden kommenttikenttää, suomikaksnelosta, naistenlehteä tai terveysblogia, on suoranainen ihme, jos et kyseiseen lauseeseen törmää. Olenpa itsekin aikoinani kuluttanut pururataa melkoiset määrät kalorinpolton toivossa, eikä sen palkitsevampaa tunnetta ollutkaan, kuin todeta rapun ovella Sports Trackeria vilkaisten, että sinne jäi lenkkipolulle 500 kcal. Muuten ihan hyvä, mutta kulutetuista kaloreista huolimatta peilikuva ei koskaan muuttunut suuntaan tai toiseen.

laihdutuskeino

Se että jokin toimii teoriassa, ei tarkoita sitä, että se toimii käytännössä. Tänä päivänä olen aivan pöyristynyt siitä, miten tuollainen ohjeistus on saatettu edes päästää joskus valloilleen. Mielestäni on todella huolestuttavaa, etteivät tätä lähestymistapaa levittäneet tahot ole missään vaiheessa miettineet tekojensa seurauksia. Nyt miljoonat ihmiset maailmassa kuvittelevat heissä itsessään olevan jotan vikaa, kun he eivät kykene laihtumaan kyseisellä menetelmällä. He ajattelevat olevansa laiskempia kuin muut ja omaavansa huonomman itsekurin tai huonommat geenit. Pahimmillaan tämä johtaa ortoreksiseen käytökseen tai jopa ihka oikeaan syömishäiriöön. Nyyti.fi -sivustoa lainatakseni: ”Jos mieleen mahtuvat vain kalorit ja kuluttaminen, jäävät harrastukset, ystävyys- ja muut sosiaaliset suhteet vähemmälle. Riskinä on, että koko elämä pyörii syömiseen tai ravinnon kuluttamiseen liittyvien asioiden ympärillä.” Niin. Tiedän tunteen ja toipumiseen menikin viisi vuotta nuoruudestani.

Liikunta ei ole laihdutuskeino

Kun poissuljemme sairaudet, lääkitykset yms. jotka vaikuttavat painonhallintaan, voidaan todeta että loppupeleissä ihmiskeho toimii geeneistä ja etnisyydestä huolimatta hyvin samalla tavalla. Toki geenit vaikuttavat siihen, mihin rasva kertyy ensimmäisenä ja mihin viimeisenä, mutta ylipäätään laihtumisen kanssa niillä on hyvin vähän tekemistä.

Liikunta ei toimi laihdutuskeinona, koska se lisää myös energiantarvetta. Kun liikut enemmän, sinun pitää syödä enemmän. Kun liikut vähemmän, luontaisesti myös syöt vähemmän. Tämä on asia, jota sinun ei tarvitse edes miettiä. Jos kulutat lenkillä 500 kilokaloria, kehosi kyllä pyytää energiavajeen takaisin aivan takuulla. Voit ehkä kärvistellä saman illan, viikon tai jopa kuukausia, mutta joudut maksamaan energiavajeen takaisin sillä hetkellä, kun et jaksa enää taistella nälkääsi vastaan. Toisin sanoen liikunta on erinomainen keino kuluttaa kaloreita ja aikaansaada energiavaje, mutta pitkällä tähtäimellä näillä asioilla ei ole mitään tekemistä laihdutuksen kanssa.

laihdutuskeino

Haluatko kiinteytyä? Panosta punttitreeniin

Ainoa oikeasti toimiva liikuntaan liittyvä laihdutuskeino on raudan nostaminen. Sekään ei itsessään edistä painon putoamista, mutta sillä voidaan vaikuttaa kehon koostumukseen. Tämä perustuu siihen, että punttitreenin avulla lihasmassan suhde rasvamassaan kasvaa ja näin ollen rasvaprosentti pienenee. Jos siis liikuntaan käytettävä aika on rajallinen, en keksi parempaa tapaa sen hyödyntämiseen kuin lihaskuntoharjoittelu. (Tsek diis out: Montako treeniä viikossa tarvitaan näkyvien tulosten saamiseksi? ja Jännittääkö salille meno? Näin ylität pelkosi.)

laihdutuskeino

Kaikki liikunta on ehdottomasti hyvästä ja itse esimerkiksi rakastan lenkkeilyä edelleen. En kuitenkaan harrasta niitä kalorinpolttomielessä, vaan kohottaakseni kuntoani ja ylläpitääkseni henkistä hyvinvointiani. Jos itse koet liikunnan tuntuvan pakkopullalta, sitä ei ole mitään syytä harrastaa tolkuttomia määriä vain laihtuakseen tai saadakseen syödä enemmän tai mitä ikinä. Jos liikut vain näyttääksesi timmimmältä, teet turhaa työtä. Jos liikunnan jälkeen eväät keholtasi sen tarvitseman energian, sekoitat aineenvaihduntasi. Tässä yhtälössä et voi muuta kuin hävitä. Liikunta ei ole kaikkien juttu, eikä sen pidäkään olla. Kehosi kyllä huolehtii energiatasapainosta ihan itsestään, ilman että koitat hallita asiaa tietoisesti. Näin sinä voit käyttää aikasi niihin asioihin, joista oikeasti nautit.

Ihanaa maanantaita kaikille!

Lisää luettavaa:

Paljonko kaloreita tarvitset päivässä?

Kadonnut treenimotivaatio

Mitä tapahtuu, kun syöt vähemmän kuin kulutat?