Haluatko pysyviä tuloksia? Lopeta kaloreiden laskeminen

2

Mitä vähemmän kaloreita sen parempi? Mitä enemmän liikuntaa, sitä enemmän saa syödä? Nykypäivänä laihdutuksessa ja painonhallinnassa ei muusta puhutakaan kuin kaloreista, vaikka tosiasiassa niiden seuraaminen toimii näistä kahdesta vain edellämainittuun. Päivittäistä energiansaantia tiukasti rajaamalla saadaan tuloksia nopeasti ja selkeästi, mutta kun päästään painonhallintavaiheeseen, kaikenlainen kikkailu kostautuu. Ratkaisu: lopeta kaloreiden laskeminen.

Perinteinen resepti laihtumiseen on siis se, että ihminen selvittää jonkin kaavan/ valmiin laskurin avulla, paljonko hän kuluttaa päivän aikana energiaa. Naisen perusaineenvaihdunta ilman liikuntoja kuluttaa noin 1300-1500 kcal, ihmisen koosta riippuen. Tuota kalorimäärää noudattamalla henkilö saisi syödä ainoastaan yhden hampurilaisaterian päivässä – eikä siltikään laihtuisi, vaan ainoastaan ylläpitäisi nykyistä painoaan. Kun mukaan lisätään päivittäinen aktiivisuus (kävely, kotityöt) ja viikon treenit (3-4 salitreeniä), energiankulutus päivää kohden nousee laskurien mukaan noin 300 kcal.

Lopeta kaloreiden laskeminen

Tällä pikaruokavertailulla yritän nyt lähinnä hakea takaa sitä, miten vähän ruokaa alle 2000 kaloria sisältävään dieettiin todellisuudessa mahtuu. Ja miten paljon ihmiset näkevät vaivaa pitääkseen päivittäisen kalorinsaantinsa tasan tarkkaan siinä tietyssä, ennalta määrätyssä lukemassa.

”Kulutan päivän aikana 1800 kaloria. Jos haluan laihtua puoli kiloa viikossa, minun pitää vähentää tuosta 500 kaloria. Saanko siis syödä vain 1300 kaloria päivässä?”

Näihin pohdintoihin törmätessäni minun tekisi mieli käydä antamassa ko. henkilölle iso halaus. Jo ajatuksen tasolla tuo kuulostaa niin surulliselta. Kenenkään ei tarvitse syödä noin vähän laihtuakseen – ja jos tarvitsee, silloin kannattaa juosta kiireen vilkkaa lääkärin vastaanotolle ja vaatia selvitys siitä, missä vika.

Esimerkiksi silloin kun itse pudotin 8 kiloa normaalipainon sisällä, päivittäinen energiantarpeeni (liikunta ja arkiaktiivisuus mukaanlukien) oli laskureiden mukaan 1900 kalorin luokkaa. Söin 1700 kaloria päivässä ja pidin noin kahden viikon välein herkkupäivän, jolloin en laskenut kaloreita lainkaan. Painoni putosi siitä huolimatta puoli kiloa viikossa. Ihmettelinkin tuolloin miten se voi olla mahdollista, mutta niin siinä vain kävi. Vaikka näin jälkikäteen ajateltuna tuo pudotus kuulostaa helpolta, sitä se ei todellakaan ollut – ainakaan henkisesti. Siitäkin huolimatta, jos joku olisi sanonut minulle tuolloin että ”lopeta kaloreiden laskeminen”, olisin varmasti vain nauranut.

Kaloreiden laskeminen on ennen kaikkea kontrollointia: kun syön vain tasan tämän ja tämän verran, en mitenkään voi lihoa/ laihdun varmasti. Aluksi tarkka tieto omasta energiansaannista voi tuntua helpottavalta. Kuitenkin pikkuhiljaa se alkaa vaikuttaa muuhun elämään negatiivisesti. Ajatukset pyörivät suurimmaksi osaksi ruoan ympärillä, aiemmin mukavat tapahtumat aiheuttavat nyt ahdistusta (juhlat, ravintolailta), taistelet jatkuvasti nälkää ja mielitekoja vastaan, saatat jopa rajoittaa liikuntaa jottet lisäisi nälkääsi (tai vastaavasti liikkua pakkomielteisesti, jotta saisit syödä enemmän), venytät vatsalaukkuasi turhaan syömällä liian isoja määriä kasviksia jotta tulisit täyteen, käyt jatkuvasti vaa’alla ja masennut jos lukema on pysynyt samana tai noussut, sorrut ahmimiseen jos syöt yhdenkin kalorin liikaa, koska ”päivä on jo pilalla” ja paljon paljon muuta.

Lopeta kaloreiden laskeminen

En väitä että kaikki kokisivat asiat samalla tavalla tai että jokaisella homma menisi yhtä överiksi kuin jollain toisella. On kuitenkin sanomattakin selvää, että jos itse laihduttaminen tuntuu henkisesti ahdistavalta (vaikka se olisikin fyysisesti helppoa), painonhallinta tulee olemaan sula mahdottomuus. Tutkimustulokset puhuvat puolestaan: 90% laihduttaneista palaa lähtöpainoonsa. Jos haluat kuulua tuohon jäljelle jäävän 10% joukkoon, sinun täytyy toimia eri tavalla kuin muut.

Lopeta kaloreiden laskeminen

Kun sanon, että lopeta kaloreiden laskeminen, tarkoitan juuri sitä. Koita unohtaa kalorit mielestäsi ja keskity omiin tuntemuksiisi. Huolehdi siitä, että laihtuminen on kivaa sekä henkisesti että fyysisesti. Syö puhtaita hiilihydraatinlähteitä joka aterialla niin paljon, että tulet varmasti kylläiseksi. Virallisten suositusten mukaan yli 50% ihmisen ravinnosta tulisikin ottaa hiilihydraatista. Pahin virhe minkä voit tässä kohtaa tehdä, on että korvaat hiilihydraatteja rasvalla ja proteiinilla. Niitä kun ihminen tarvitsee vain rajallisen määrän ja ylijäämä varastoituu rasvaksi.

Käytännössä: syö proteiinia ja rasvaa vain tarpeesi verran. Ota loput kalorit hiilihydraateista ja nauti niitä niin paljon, ettet ikinä jää nälkäiseksi ruoan jälkeen. Mikä on sopiva määrä – sen tiedät vain sinä itse. Näin toimimalla tulet huomaamaan, kuinka paljon vähemmän himoitset makeaa ja herkkuja ylipäätään. Elämänhallintasi helpottuu ja voit nauttia jokaisesta juhlasta ja tapahtumasta siinä missä kaikki muutkin. Muista, että tällä tavalla laihtuminen on hitaampaa, mutta myös kestävämpää. Vaa’alla ei siis kannata käydä turhan usein, jottei menetä mielenrauhaansa. Kaikista tärkeintä elämänmuutoksessa on nimittäin sitoutuminen. Minimoimalla kaikki häiriötekijät pysyt valitsemallasi polulla ja tulet onnistumaan.

Mitä ajatuksia teillä herää kaloreiden laskemisesta?

Lisää luettavaa:

Mättöpäivä kesti viisi päivää, paljonko tuli kiloja?
Varma tie repsahtamiseen dieetillä
Laihdutuskuuri on laihtumisen este!