Mikä on sopiva paino naiselle?

1

Paino – ainahan sitä mietitään, vaikkei sitä keneltäkään (ainakaan naiselta) saa suoraan kysyä. Ehkäpä se lisääkin painoon liittyvää mystiikkaa ja pitää aiheen ikivihreänä vuodesta toiseen. Meitä jokaistahan yhdistää se, että astuessamme vaa’alle, lukema pysähtyy johonkin kohtaan. Rakkineen antama tuomio aiheuttaa tyypillisesti erilaisia reaktioita, aina olankohautuksesta hermoromahdukseen. Painoa on helppo vertailla ja sen ollessa alempi kuin naapurilla, on vaikea olla tuntematta edes pientä mielihyvää. Keskustelupalstoilla käydään jatkuvasti vuoropuhelua siitä, miten joku voi painaa sen ja sen verran olematta liian lihava/ liian laiha/ liian lihaksikas/ liian sopiva… Oikeastaan, kaikki mikä poikkeaa omasta tilanteesta on ”liian” jotain.

Paino ei ole pelkkää rasvaa

Mikähän siinä on, että matalempi paino yhdistetään automaattisesti parempaan terveyteen ja timmimpään vartaloon? Jos samanpituisista henkilöistä toinen painaa 60kg ja toinen painaa 65kg, omaako jälkimmäinen henkilö automaattisesti enemmän kehoon varastoitunutta rasvaa kuin ensimmäinen? Voi olla, mutta voi aivan yhtä hyvin olla olemattakin. Painavampi ihminen on ennen punnitusta saattanut esimerkiksi: käydä nostamassa rautaa useamman vuoden (lisääntynyt lihasmassa +5-10 kg), käydä nostamassa rautaa edellisenä päivänä (kohdelihaksiin kertynyt neste +1-2 kg), juoda vettä litran verran (veden paino +1 kg), nauttia tavanomaista enemmän hiilihydraattia (glykogeenin sitoma neste +1-2 kg).

Jos tästä lähtisimme teoreettisesti laskemaan, painavampi henkilö saisi painaa vielä 10 kg lisää ilman, että hänellä olisi yhtään sen enempää rasvakudosta kuin 60 kg:n painoisella verrokillaan. Toki edellämainittu tilanne on tarkoituksellisesti kärjistetty, mutta ihan noin niinkuin periaatteessa: sinun painosi ja toisen henkilön paino eivät ole vertailukelpoisia keskenään.

Sopiva paino naiselle?

Koen painoasioiden ylipäätään koskettavan enemmän meitä hameväkeen kuuluvia (myös meitä, ketkä emme käytä hameita) ja sen takia rajaan tämän vain naisiin (ja ehkä vähän siksikin, että lukijakuntani koostuu heistä…) Nyt annan virallisen tuomioni, mikä on sopiva paino naiselle:

Kaikki 40 kg – 90 kg välillä on luultavasti aika passeleita lukuja!

Hei, huijausta! Eihän tuo voi pitään paikkaansa? Siis että 90 kg? Ihan tyhmä postaus, kyllähän esimerkiksi pituuskin vaikuttaa!

Niin. Asian ydin on nimenomaan siinä, että yksiselitteistä vastausta ei ole. Pituus vaikuttaa, kaikki vaikuttaa. Haluatko oikeasti tietää itsellesi sopivan painon? Käy iskemässä mittasi BMI laskuriin ja katso oletko mahdollisesti jo nyt luokituksessa ”normaali”. Jos treenaat paljon, voit vähentää tuloksesta vielä muutaman yksikön. Kuten me kaikki tiedämme, myös BMI laskuri on epätarkka. Miten sitten saat sopivan kehonpainon selville? Kokeilemalla. Missä painossa sinun on hyvä olla? Missä painossa olet fyysisen suorituskyvyn kannalta parhaimmillasi? Ennen kaikkea: Mitä painoa sinun on helppo ylläpitää? Hupskeikkaa, vaakaa et näiden tietojen haalimiseksi tarvitsekaan.

Huisia viikkoa kaikille!

Lisää luettavaa:

Apua, painonnusu!
Laihdutuskuuri on laihtumisen este!