Rasvaton maito on teollista litkua ja makeutusaine lihottaa

Ovatko kevyttuotteet uhka vai sittenkin mahdollisuus?

0

Olen jo parin vuoden ajan pistänyt merkille, kuinka light-tuotteet ovat ajautuneet huonoon valoon erinäisten uskomusten vuoksi. Kevyttuotteiden alkuperäinen tarkoitushan on tietysti ollut keventää ihmisten ruokavaliota ja mahdollistaa tiettyjen elintarvikkeiden käyttämisen myös laihduttajille ja painonhallitsijoille. Tyypillisesti light-tuotteesta on vähennetty sokeria, rasvaa tai tuotteesta riippuen molempia. Ihmisen laihtumisessa pääasia on energiansaanti ja sen pieneneminen, joten light-tuotteiden käyttö on hyvin perusteltua: vähemmän rasvaa ja sokeria sisältävä elintarvike sisältää tietysti myös vähemmän energiaa kuin alkuperäinen tuote.

Kevyttuotteet eivät ole aitoja?

Keskustelua käydään jatkuvasti siitä, kuinka kevyttuotteet olisivat jotenkin myrkyllisiä ja ”keinotekoisia”. Ei ole myöskään tavatonta, että ihmiset ajattelevat näiden elintarvikkeiden jopa lihottavan tai vähintäänkin haittaavan painonhallintaa. ”Vaihda kevyttuotteet täysrasvaisiin, niin alkaa tapahtua!” Edellämainittu on ehkä tyypillisin vinkki, mitä keskustelupalstoilla ja lehtien kommenttiosioissa jaetaan. Mutta mihin tämä perustuu? Ehkä kauniiseen ajatukseen siitä, että tuhdimpi ruoka-aine pitäisi nälän pidempään loitolla.

Juttu on kuitenkin niin, että kylläisyyden tunteessa ratkaisee ruoan volyymi, ei niinkään kaloritiheys. Mitä enemmän pystyt syömään ruokaa määrällisesti, sitä todennäköisemmin pysyt kylläisenä.

Kilo porkkanoita sisältää 350 kilokaloria, siinä missä kilo juureslastuja sisältää 5000 kilokaloria. Kun tavoitteena on pysyä kylläisenä, emmeköhän kaikki valitsisi ennemmin kilon porkkanoita, kuin 70 grammaa juureslastuja, jotta jäisimme samaan kalorimäärään?

Tätä ajatusta on helppo soveltaa kaikkeen muuhunkin.

Rasvaiset vs. rasvattomat maitotuotteet

Maitoaihe nyt on jo melkoisen koluttu, mutta koska en ole kamalasti mielipiteitäni sen tiimoilta tuonut esiin, miksi en tarttuisi tilaisuuteen. Kuulun siis itse siihen kuppikuntaan, joka valitsee (lähes) poikkeuksetta rasvattoman maitotuotteen ennemmin kuin täysrasvaisen.

Vallitseva uskomushan on, että täysrasvainen maito olisi jotenkin puhtaampaa ja vähemmän käsiteltyä, kuin rasvaton maito. Tämä on tietysti täysin hakuammuntaa, koska maidon valmistamisprosessissa joka ikisestä laadusta poistetaan ensin rasva. Sen jälkeen rasva lisätään maitoon uudestaan. Kaikki maito on siis ihan sitä yhtä ja samaa litkua ja sen rasvaisuusaste määrittyy vasta lisätyn rasvan perusteella. Punaiseen maitoon lisätään paljon rasvaa ja kevytmaitoon hiukan vähemmän. Millä perusteella siis kenenkään mielestä voi olla hyväksi nauttia runsaasti kovaa eläinrasvaa sisältävää elintarviketta vähärasvaisen sijaan? En ymmärrä. Sama pätee muihinkin maitotuotteisiin. Esim. fetajuustossa, mozzarellassa ja turkkilaisessa jogurtissa on kaikissa melkoinen määrä nimenomaan kovaa eläinrasvaa. Sen vuoksi light-versio on erittäin varteenotettava vaihtoehto myös painonhallintanäkökulmasta, kun otetaan huomioon, että rasvoja täytyy mahduttaa ruokavalioon, mutta niiden tulisi olla laadultaan pehmeitä, hyviä rasvoja.

Sokeri vai keinotekoinen makeutus?

Sokerissa on energiaa, makeutusaineessa ei. Pitäisi siis olla täysin selvää, kumpi edellämainituista kerryttää tavaraa vyötäisille. Uskomuksia kuitenkin jälleen riittää ja yhä useammat ovat sitä mieltä, että koska makeutusaine kohottaa verensokeria samalla tavalla kuin tavallinenkin sokeri, se myös lihottaa. Katkaistaan kuitenkin huhuilta siivet – kaloriton elintarvike ei lihota, piste. Vaikka se aiheuttaisi mitä reaktioita kehossasi, energiaksi sitä ei muuteta kirveelläkään.

Se voidaan kuitenkin todeta, että light-tuotteiden käyttäjillä voi olla jo etukäteen ”häiriintyneempi” suhde ruokaan, mikä puolestaan voi korreloida kanssa. Tähän pätee vanha vitsi siitä, kuinka mäkkiruokaa kevennetään ottamalla kylkeen light-limu. Jos siellä mäkissä käytäisiin tarpeeksi harvoin, ei limun laadulla olisi kamalasti merkitystä suuntaan tai toiseen. Mikäli taas koko ruokaympyrä koostuu vain kyseisen syöttölän antimista, kyllähän sillä light-limulla säästetään viikossa jo monta sataa kaloria, mutta kokonaisuus on muuten täysin rempallaan.


Varoitus! Sisältää steviaa

Jos siis sokerin ja makeutusaineen välillä pitää valita, itse otan makeutusaineen. Nyt syyskevennyksen aikana jos mieleni halajaa jotain makeaa herkkua, niin kyllä se on ihan rehdisti jotain aspartaamilla tai stevialla makeutettua ja vähäkalorista, kuin sokerilla makeutettua runsaskalorista.

Koska en kuitenkaan ole asiasta väitellyt tohtori, en koe oikeudekseni ottaa aiheen tiimoilta sen laajemmin kantaa muihin kuin painonhallinta-asioihin. Tässä kuitenkin omaa näkökulmaani kiisteltyyn aiheeseen ja olisi mahtavaa, jos osallistuisitte keskusteluun kommenttiboksissa! Mitä mieltä itse olette kevyttuotteista?