Syysdieetti viikko 3: Kun paino ei laske

0

Lupasin viime viikolla päivitellä syyskevennyksen etenemistä ja nyt olisi jälleen tarinaa luvassa. Dieetti on pyörähtänyt hyvin käyntiin, eikä motiovaatiossa ole ollut ongelmia. Tämä johtuu hyvin pitkälti siitä, että huolehdin aktiivisesta treenaamisesta ja terveellisestä syömisestä muutenkin. Kun kaikki tulee selkärangasta, en oikeastaan koe että olisin joutunut mitään kamalasti muuttamaan. Liikuntamääriä olen lisännyt hiukan kävelyn ja tiukemman aikataulun osuessa kohdalle hyppynarulla hyppelyn muodossa (anteeksi naapurit…) Ruokavalion osalta olen tietysti jättänyt kaiken ”ylimääräisen” pois, mitä se nyt kenellekin tarkoittaa. Kovin tiheäkaloriset elintarvikkeet, kuten karkit ja sipsit eivät päivittäiseen ruokaympyrääni mahdu.

Totisempaa tekemistä on nyt takana kolmisen viikkoa ja silmällä katsottuna olen ainakin huomaavinani joitakin muutoksia. Housujen vyötärökin tuntuu antavan hengitystilaa hiukan enemmän, joten oikeaan suuntaan ollaan siis menossa, eikö niin?

No ei ainakaan vaa’an mukaan.

Pitää myöntää, että minä kuulun kyllä siihen ihmisryhmään, joka tarvitsee konkreettista näyttöä saavutetuista tuloksista. Mistä minä muuten tiedän, tapahtuuko muutos oikeasti, vai pelkästään pääni sisällä? Ensimmäisen viikon jälkeen menin vaa’alle toiveikkaana, josko nesteet olisivat lähteneet liikkeelle. No eivät olleet, mutta niitä oli kyllä tullut lisää jostakin. Toisen viikon kohdalla kävin vaa’alla useamman kerran ja niin se luku vaan heitteli päivästä toiseen jopa useamman kilon verran. Nyt kolmannen viikon täytyttyä ei vaa’assa näy oikeastaan mitään muuta uutta, kuin se, että korkeimmat heittelyt ovat jääneet pois ja luku on tasoittunut suunnilleen samaan. Sitten minulle riitti…

Heitin koko vaa’an kaappiin odottelemaan parempia aikoja.

Huomasin, että viimeisillä punnituskerroilla sydämensykkeeni alkoi tihenemään vaa’alle noustessa ja se on kyllä minulle merkki siitä, että laite saa lähteä. Kärsin muutenkin stressistä todella paljon ja se aiheuttaa minulle ajoittain päiviäkin kestäviä fyysisiä oireita, joista yksi on nimenomaan häiritsevän kova sydämen tykytys. En missään nimessä aio nyt nostattaa omia stressitasojani turhaan ja vahingoittaa mielenrauhaani, kun tiedän tekeväni kaiken ainakin tarpeeksi oikein.

Voin ihan rehellisesti myöntää, että kyllä minua kismittää, ettei lukema mihinkään ole laskenutt miinuskaloreista huolimatta. Kyllähän sen kai pitäisi vaa’assa näkyä, jos sieltä rasvakudosta lähtee. Onneksi oma järjen ääneni (ja Google) on antanut asialle muitakin selityksiä, kuin sen, ettei mitään muka tapahtuisi.

Vaa’an lukema ei huomioi mistä paino koostuu.

Koska itse olen normaalimitoissa, oma ”pudotustarpeeni” on maksimissaan muutaman kilon verran. Kehon nestevaihtelu pelkästään päivän aikana saattaa olla parin kilon verran, esim. aamun paino verrattuna iltaan. Itse treenaan useampana päivänä viikossa ja tiettävästi treenattu lihas kerää sisäänsä nestettä. Sen vuoksi paino voi vaihdella viikon aikana moneenkin kertaan, vaikka kellonaika ja rutiinit olisivatkin suunnilleen samat joka päivä. Voi olla, että ihon alta on lähtenyt rasvaa, mutta lihaksiin on varastoitunut nestettä, eikä paino näin ollen muutu mihinkään suuntaan, vaikka olemus on kiinteämpi. Nestevaihteluun vaikuttaa niin monta eri tekijä, että samoja olosuhteita ei oikeastaan voi taata edes viikottain. Nyt päätinkin, että jatkan tällä menolla niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja katsotaan mihin asti pääsen, vai pääsenkö mihinkään. Itse en aio hyvästä fiiliksestä tinkiä, enkä myöskään kärsiä nälästä. Sen vuoksi radikaaleja muutoksia en todellakaan aio tehdä, koska niitä en kuitenkaan pysty pidemmällä tähtäimellä ylläpitämään.

Jos näyttää siltä, että mitään selkeästi konkreettista ei tosiaan tapahdu, niin ei voi mitään. Sitten olen hyvä näin! Kyllähä nälkiinnyttämällä saa tuloksia väkisinkin, mutta se keino ei missään nimessä ole vaivan arvoinen. Näillä mennään ja katsotaan mitä tapahtuu.

Mikäli teillä on samanlaisia kokemuksia, antakaahan vertaistukea kommenttiosiossa… Sitten ei muuta kuin oikein mahtavaa torstaita kaikille!

Kurkkaa myös:

Syysdieetti viikko 2: Mikä oli lähtöpaino? Mikä on lopullinen tavoite?