Tarvitaanko niitä lisäravinteita?

Uunituoreen PT:n näkökulma!

0

Ai että kun tuntuu nautinnolliselta puhua itsestään PT:nä! Sain tosiaan viime keskiviikkona todistuksen käteen, enkä oikeastaan vieläkään sisäistä, että tässä sitä nyt mukamas ollaan, alan ammattilaisena. Tosin, yksi ja ehkä tärkein oppi kuuluu seuraavanlaisesti: Liikunta-alalla kukaan ei ole koskaan täysin valmis. Itse allekirjoitan tämän kyllä täysin. Vaikka opintoni kestivät suhteessa pitkään ja sisälsivät todella kattavaa, yliopistotasoista informaatiota ihmisen terveyteen liittyen koen, että tämä on vasta pikkuruinen murunen isosta kokonaisuudesta. Vähän sama, kuin autokoulun inssin läpäiseminen. Nyt on luvat kunnossa ja teoreettinen tietotaito hallussa, sitten alkaakin vasta itse harjoitteleminen.

Sen kunniaksi ajattelinkin heti päteä ottaa kantaa paljon kiisteltyyn topikkiin, nimeltä lisäravinteet. Aihe ei suinkaan valikoitunut täysin sattumalta, vaan innoitus lähti omasta Fitnesstukku -tilauksestani ja sen sisällöstä. Itse olenkin eräänlainen ”lokeroitunut” lisäravinteiden käyttäjä, en niinkään perinteinen protskujuomien purskuttelija.

Lyhyesti: Mikä on lisäravinne?

Lisäravinteet ovat aktiiviliikkujalle tuttu juttu. Niistä voi olla hyötyä sekä voima- että kestävyyslajeissa ja niitä voidaan käyttää useissa eri tilanteissa. Palautusjuoma, treenilaturi, proteiinijauhe… Tarjontaa on moneksi ja kaikista ratkaisevin peruste lisäravinteen valinnassa on laji ja tavoitteet sen parissa. Käytännössä tuotteet on suunniteltu ravintoainejakaumansa puolesta ihanteellisiksi tavoitteellista treenaamista tukemaan. Karkeana esimerkkinä voisivat toimia vaikkapa juoksija ja bodaaja. Juoksija hyötyy enemmän hiilihydraattipainotteisista lisäravinteista, koska ne tukevat hänen energiatasojaan kuluttavan suorituksen aikana. Bodaaja puolestaan tarvitsee lisäproteiinia todennäköisemmin kuin hiilihydraattia, edistääkseen maksimaalista lihasmassan kasvua ja ylläpitoa. 

Onko lisäravinteista oikeasti hyötyä?

On ja ei. Sekä oikea ruoka että lisäravinteet koostuvat pääosin ihan samoista ravintoaineista; hiilihydraatista, proteiinista ja rasvasta (+vedestä). Kun ihminen saa arkiruoastaan tarvittavat ravintoaineet oikeassa suhteessa, lisäravinteet eivät ole välttämättömyys. Monet aloittelijat ovatkin saattaneet kuulla, että he eivät tarvitse ko. tuotteita, koska kehitystä tapahtuu ilman hyvin tarkkaa ruokavalion optimointia ja kikkailua. Samaa mieltä olen itsekin. Sitoutunut aloittelija ei kuitenkaan pitkään pysy aloittelijana ja tässä kohtaa haasteeksi saattaa muodostua a) tietotaito ihanteellisen ruokavalion suunnitteluun b) ruokavalion suhteuttaminen tavoitteisiin ja c) ihanteellisen ruokavalion noudattaminen käytännössä. Tässä kohtaa omia resurssejaan kannattaa puntaroida ja käydä vaikkapa netissä kurkkimassa löytyisikö jostain purnukasta näppärämpi ratkaisu tavoitteiden toteuttamiseksi.


Eräänä kauniina päivänä hän piti rähjäistä kotitoimistoa, kun muuan toimitus saapui…

Käytänkö minä lisäravinteita?

Kyllä vain! Mutta kuten aiemmin sanoin, en välttämättä sillä perinteisimmällä tavalla. Esimerkiksi treenin jälkeen en käytännössä ota palautusjuomaa koskaan, ellei ole ihan täysin SOS -tilanne ja tiedän etten pääse syömään moneen tuntiin. Sama pätee treenilatureihin ja treenin aikaisiin tankkauksiin. Minulla ei missään nimessä ole mitään näitä valmisteita vastaan, mutta itse en vain koe niitä tarvitsevani, koska olen ruoavaliostani suhteellisen tietoinen ja kehitystä tuntuu tulevan ihan jo sillä. Mikäli kehittyminen jossain kohtaa tyssää, olen kyllä avoin kokeilemaan lisäravinteita juurikin treenin tukena. Palautusjuoman korvaa ihan täysipainoinen ateria ja kahviakin tulee litkittyä päivän mittaan sen verran, etten koe kofeiinia sisältäviä treenilatureita enää tarvitsevani.

Mutta juurihan sanoin käyttäväni lisäravinteita? No, en oikeastaan nyt osaa vetää mitään tiukkaa rajaa siihen, mikä tarkkaan otettuna on lisäravinne ja mikä ei.. Itse kuitenkin luettelen tähän kategoriaan kaikki proteiinipatukat, vanukkaat, jauheet yms. ja niitä kyllä kuluu välillä turhankin paljon. Käytän niitä enimmäkseen herkkujen korvikkeena, osana ateriaa. En siis rakenna ruokavaliotani täysin niiden varaan, mutta en myöskään syö niitä normaalin ruoan lisäksi, vaan ujutan ne sinne sekaan. Jos syön lounaaksi vaikkapa salaatin, jossa täytteenä on avocadoa ja pähkinöitä ja kyljessä pala leipää, mahtuu ateriaan vielä mukavasti proteiinipatukka jälkiruoaksi proteiinin virkaa toimittamaan. Tällä tavoin saa herkuteltua vaikka joka päivä ja tyhjää energiaa sisältäviä eväitä maltetaan nauttia harvemmin!

Millaisia tuotteita suosin?

Mitä ”proteiiniherkkuihin” tulee, olen niistäkin melkoisen tarkka. Aika monissa patukoissa on esimerkiksi verrattain paljon sokeria ja näiden kohdalla melkeimpä herää kysymys siitä, miksi ei suoraan hakisi vaikkapa samalla makrojakaumalla varustettua snickerssiä karkkihyllystä… No, nipotus sikseen! Tarinan opetuksena oli kuitenkin se, että tuotteissa on hurjasti eroa ja mielestäni hyvä nyrkkisääntö on ollut se, että proteiinin osuus tulisi olla ainakin 2/3 suhteessa sokeriin, jotta tuotetta kannattaisi käyttää osana terveellistä ruokavaliota. Esimerkiksi lempparipatukassani OhYeah! Peanut Butter Crunchissa on sokeria 4g/ patukka ja proteiinia 13g/ patukka, eli ihan ok. Parempaankin suhdanteeseen olen törmännyt eri patukoita vertaillessani, mutta tämä kyseinen tuote on kyllä niin lähellä oikeaa suklaapatukkaa, että annan armoa ihan siitä syystä. Sama pätee Propudeihin, proteiinijätskeihin yms. Se, että pakkauksessa lukee ”fitness” tai ”proteiini” ei todellakaan tarkoita sitä, että se olisi terveellinen. Rakastan myös tehdä erilaisia proteiiniherkkuja itse ja näihin sitten uppoaakin kaikkea maapäkinävoista proteiinijauheisiin. Voisin joskus laittaa reseptejäkin näihin liittyen!

Loppusummaus: Lisäravinteiden osalta tarkkailen käytännössä sokerin määrää, sitä ei saa olla liikaa. Käytän tuotteita herkkujen korvikkeena ja hätävarana treenin jälkeen. En ole kielteinen muissa yhteyksissä käytettynä, mutta omakohtaisesti en koe tällä hetkellä tarvitsevani.

Että sellaisia ajatuksia! Itse tilasin pakettini Cuponationin kautta täältä ja sivustolla onkin vielä supertarjouksia Fitnesstukun 10-vuotissynttäreiden kunniaksi. Esimerkiksi Chained Nutritionin tuotteista lähtee pois jopa 50%! Nyt siis kaikki hop hop täydentämään herkkukaappeja ja lisäravinnevarastoja, synttäritarjous on voimassa vain sunnuntaihin!