Treenitauko ahdistaa – mikä avuksi?

3

Täällä ollaan jo kolmatta päivää vuoteen omana ja istumalihakset alkavat tuntua jokseenkin puutuneilta. Heräsin lauantaina ihan älyttömään kurkkukipuun, mutta viiletin päivän menoissa kuitenkin normaaliin tapaan. Muistan, että jo perjantaina oloni olo tosi vetämätön ja skippasin päivän treenin suosiolla. Tässä se taas nähtiin, miten oman kehon kuunteleminen kannattaa. Olen niin kiitollinen itselleni, että olen oppinut pikkuhiljaa tämän jalon taidon, se kun ei todellakaan ole ollut minulle näin luontevaa aina. Aiemmin olisin varmasti vetänyt treenin heikosta olosta huolimatta ja katunut vasta jälkeenpäin.

Sunnuntaiaamuun heräsinkin sitten kuumeisena ja siitä lähtien läppäri ja sohva ovat toimineet parhaina ystävinäni. Nyt uskoisin, että kuumetta ei enää ole ja pidänkin peukkuja pystyssä, josko huomenna pääsisin jälleen töiden pariin. Tavallaan loikoilu tekee hyvää, mutta toisaalta se tekee myös hulluksi, haha.

treenitauko ahdistaa

Tästä päästäänkin näppärästi siirtymään itse aiheeseen. Mikä avuksi, kun syystä tai toisesta et pääse liikkumaan, vaikka ehdottomasti haluaisit? Juuri kun pääsit salitreenien kanssa hyvään sykkeeseen, arki yllättääkin kiireillään niin, ettei treenaaminen hetkellisesti onnistukaan. Tai kun painonpudotusprojekti oli etenemässä tasaisesti, sairastutkin flunssaan tai nyrjäytät nilkkasi. Tässä tapauksessa on mahdollista, että treenitauko ahdistaa. Miten siihen tulisi suhtautua ja onko jotain tehtävissä? Ottaako tulokset takapakkia vai onko peli kokonaan menetetty?

Treenitauko ahdistaa – mikä avuksi?

Uskoisin, että on hyvin normaalia harmistua siitä, että hyvän treeni- tai liikkumisputken joutuu pakon edessä jättämään väliaikaisesti sikseen. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että jos hetkellinen treenitauko todella ahdistaa, sinun kannattaakin pysyä hetki aloillasi, jotta näet asiat jälleen oikeissa mittasuhteissa. Tiedätkö sen tunteen, kun olet juuri käynyt treenaamassa? Tunnet itsesi voittamattomaksi ja ajattelet tulosten odottavan ihan nurkan takana. Kotona vilkuilet salaa, näkyisikö siellä paidan alla jo merkkejä orastavasta sikspäkistä. Sama pätee myös toisinpäin. Kun olet maanut kotona pari päivää kipeänä, suorastaan tunnet kuinka lihaksesi surkastuu ja kaikki mitä laitat suuhun kertyy lanteille. Ihminen elää aina sen hetkistä tilannetta kaikista vahvimmin ja sen takia emme ole kykeneväisiä arvioimaan kokonaiskuvaa realistisesti.

Muutaman viikon treenitauko voi toki tuntua jossain määrin fyysisesti, mutta eniten vaikutus on psyykkinen. Mitä ajattelisit, jos sairaslomalla olisikin joku tuttavasi? Kävisikö sinulla mielessäkään, että nyt hänen suorituskykynsä, kuntonsa ja kehonkoostumuksensa huononee merkittävästi? Tuskin. Luultavasti toivoisit hänelle vain pikaista paranemista ja that’s it. Tämä johtuu siitä, että edellämainitut uhkat eivät ole todennäköisiä, saatika oleellisia väliaikaisesta tauosta puhuttaessa.

treenitauko ahdistaa

 Elämä on kokonaisuus

Kun treenitauko ahdistaa, koita muistaa, että edessäsi on vielä kymmeniä vuosia hyvää treeniaikaa jäljellä. Tämän takia kannattaa myös huomioida, että treenitaukoja joudut varmasti syystä tai toisesta pitämään jatkossakin. Sairastuminen ja arjen kiireet ovat treenaamisen rinnalla yhtä lailla osa sitä isoa kokonaisuutta, jota elämäksikin kutsumme. Vaikka olisit useamman vuoden treenaamatta, saat kelkan käännettyä nopeasti, heti kun olet siihen kykeneväinen.

Kun on aika lepuuttaa, tee se hyvällä omalla tunnolla ja nauti joka hetkestä. Syö ihan normaalisti kuten muutenkin söisit, äläkä ala suhteuttaa kaloreitasi minkään laskurin avulla nykyiseen kulutukseesi sopivaksi. Pidä itsesi tyytyväisenä syömällä nälän mukaan. Yksikään appi ei tiedä energiantarvettasi paremmin kuin oma kroppasi, joten sitä kannattaa kuunnella.

Voit myös miettiä, mikä on ”pahinta” mitä tauon aikana voisi tapahtua? Lihaspaineet katoavat ja saatat kerryttää hieman nesteitä. Tätä ei kukaan muu huomaa kuin mahdollisesti sinä itse ja tilanne korjaantuu viikossa, kun pääset palaamaan normirutiineihisi. Voimatasot laskevat ja kunto huononee? Sama homma, mitään niin isoa vahinkoa ei ehdi käymään, jota et saisi kurottua kiinni alta aika yksikön, kun pääset taas treenaamaan. Ota tämäkin haasteena ja katso, miten hienosti suoriudut siitä!

Lisää luettavaa:

Viikon treenitauko – mitä kävi?

 Montako treeniä viikossa tarvitaan näkyvien tulosten saamiseksi?

Voiko ilman treeniohjelmaa kehittyä – siis oikeasti?