Tuloksekkaan elämäntapamuutoksen muistilista!

0

Tammikuu alkaa olla jo puolessa välissä ja uuden vuoden lupaukset ovat pikkuhiljaa hiipuneet pois mielestä. Sehän tarkoittaakin sitä, että nyt meillä on edessä näytön paikka! Saavutammeko lupaamamme tuloksekkaan elämäntapamuutoksen vai palaammeko entseen? Arki on alkanut, päivät ovat pimeitä, ulkona on kylmä, väsymys painaa päälle, elämä rulla entiseen tapaansa eikä uusi vuosi sittenkään muuttanut mitään – taaskaan…

Tuloksekkaan elämäntapamuutoksen

Ei niin! Uuden vuoden tehtävä ei ole muuttaa ketään tai mitään, vaan se on meidän tehtävämme. Vaikka vuoden vaihtuminen ja ”uusi elämä” kuulostaa ajatuksena hyvin motivoivalta, todellisuudessa oman elämänsä muuttaminen yhdessä yössä on käytännössä mahdotonta. Motivaatiopiikki toimii ensimmäisenä tönäisynä, mutta se, jatkammeko matkaa alkuvauhtien jälkeen, jää meidän päätettäväksemme. Tärkeää ja hyödyllistä motivaatioasiaa löydät tästä postauksesta (linkki aukeaa uuteen välilehteen).

Mitä terveellisempään elämään ja hyvinvointiin tulee, olen itse oppinut monesta epäonnistumisesta kantapään kautta. Sitä kautta tiedän myös millä keinoilla onnistuminen mahdollistetaan. Sen takia päätinkin kirjoittaa teille listan asioista, jotka kannattaa varmistaa, mikäli todellisia tuloksia haluaa saavuttaa. Eikö olisikin hienoa, jos kesällä voisit muistella mennyttä talvea, nauttia saavuttamistasi asioista ja taputtaa itseäsi olalle?

Tuloksekkaan elämäntapamuutoksen muistilista:

– Lakkaa tarkkailemasta tuloksia.
Jos istuttaisit kasvin ja jäisit päiväkausiksi seuramaan sen kehitystä, aika kävisi todella pitkäksi, eikö niin? Sama pätee elämäntapamuutoksiin. Luonnollisesti teemme muutoksia, jotta näkisimme tuloksia, mutta jos tarkkailemme niiden ilmaantumista jatkuvasti, mitään ei tunnu tapahtuvan.

– Ole rehellinen itsellesi.
Mieti, millä aikavälillä sinun on oikeasti mahdollista saavuttaa haluamasi tulokset ja pyristele pois kaikki-minulle-heti-nyt- ajattelusta.

– Keskity jokaiseen hetkeen.
Lakkaa miettimästä, mitä kaikkea sinun pitää vielä tehdä ja suorittaa. Laita kaikki fokus siihen, mitä teet juuri nyt ja katso sen jälkeen, mihin aikasi ja energiasi riittää.

– Unohda ehdottomuus.
Jos elämäntapamuutosta tehdessäsi mietit asioita pakkona, olet luultavasti liian tiukka itsellesi. Tee sellaisia muutoksia, joita haluat tehdä ja unohda ne, jotka aiheuttavat negaiivisia ajatuksia ja ahdistusta.

– Hyväksy takapakit.
Tätä kohtaa en voi alleviivata tarpeeksi. Jo ennen elämänmuutoksen aloittamista olisi hyvä varautua siihen, ettei kaikki mene suunnitelmien mukaan – mikä asia maailmassa muka menisi? Jatka sinnikkäästi valitsemallasi tiellä.

– Lakkaa kuuntelemasta kaikkia ”viisaita neuvoja”.
Kuuntele itseäsi, älä muita. Asioita voi tehdä monella tavalla. Se keino, mikä sinulle toimii, on se keino jonka valitset, johon pystyt sitoutumaan ja jota pystyt ylläpitämään vaikka loppuelämäsi. Kun nämä kriteerit täyttyvät, muiden sanomisilla ei ole mitään merkitystä.

Tuloksekkaan elämäntapamuutoksen

Tuloksekkaan elämäntapamuutoksen salaisuus on ennen kaikkea se, että teet asiat itsellesi mahdollisimman helpoksi. Pakollisia stressinaiheita meillä riittää arjessamme ihan tarpeeksi, emmekä loppupeleissä saavuta mitään sillä, että luomme niitä itsellemme lisää. Ihanaa lauantaita kaikille! <3

Lisää luettavaa:

5 vinkkiä, joiden avulla pidät lupauksesi terveellisemmästä elämästä
10 oivallusta aiheesta fit
Miten syödä vapaammin ilman painonnousua?