Mitä vapaasti syöminen tarkoittaa käytännössä ja miten se edistää painonhallintaa?

3

Laihduttamisesta ja painonhallinnasta on tullut matematiikkaa. ”Syöt vain vähemmän kuin kulutat ja se on siinä” -mantra kaikuu jokaisen kiinteytymistä havittelevan henkilön korvissa. Tämähän onkin vallan käyttökelpoinen vinkki – mikäli motivaattorina toimii hääpäivä tai lomamatka. Loppuelämän kuntoa sillä ei oikein saavuteta. Ihminen, joka laskee jokaisen nauttimansa ja kuluttamansa kalorin, löytää itsensä ennen pitkää kiperästä tilanteesta, jossa normaalin arjen eläminen tuntuu haastavalta ja samaan aikaan kilojen kurissa pitäminen on työn ja tuskan takana.

vapaasti syöminen

Vapaasti syöminen voikin kuulostaa tällaiselle henkilölle suorastaan pelottavalta. Aiempien herkkupäivien myötä hän tietää mitä tapahtuu, kun itselleen antaa vapaat kädet: sekä makeaa että suolaista syötävää uppoaa enemmän kuin laki sallii.

Syö aina kun haluat, niin paljon kuin tarvitset

Kohtuu on tylsä sana – se ku assosioituu mielessämme automaattisesti rajoittamiseen ja itsehillintään. On helpompi valita joko tai. Samaan aikaan kohtuu on kaiken a ja o. Miten ratkaista ristiriita? Voiko ihminen löytää ruokavalioonsa kohtuun ilman rajoittamista ja jatkuvaa itsehillintää? Todellakin voi. Ja silloin alkaa tapahtua.

Ihmisen tulee pystyä toteuttamaan mielihalujaan ja syömään aina vatsansa täyteen. Tässä kohtaa monen laihduttajan mielen valtaa epäilys: ”ai että laihduttaisin syömällä pikaruokaa ja suklaata, niitähän minä himoitsen jatkuvasti.” Vapaasti syöminen voi todella tarkoittaa juuri sitä – tai sitten se voi tarkoittaa jotakin aivan muuta.

Vapaasti syöminen

Otetaan esimerkkinä vaikka iltasyöminen. Jos löydät itsesi kerta toisensa jälkeen hamuamasta kaappeja päivän lopuksi, kokeile ensin kaikista yksinkertaisinta ja konkreettisinta muutosta: syö päivän aikana tarpeeksi. Älä säästele kaloreita iltaan, vaan vedä itsesi kylläiseksi joka aterialla aina aamiaisesta lähtien. Takaan, että tämä vähentää iltaisia herkkuhimoja merkittävästi. Voi olla, että jo tämä itsessään toimii ratkaisuna osalle ihmisistä.

Mitä vapaasti syöminen todella tarkoittaa?

Osa taas saattaa kokea ristiriitaisia tunteita, kun illalla ei olekaan nälkä. Iltasyömisestä on muodostunut niin iso ja nautinnollinen osa elämää, että siitä luopuminen voi tuntua jopa haikealta. Nyt pääsemmekin vapaasti syömisen ytimeen. Kun et tunne itseäsi nälkäiseksi, kaiken järjen mukaan sinun ei tulisi myöskään ”haluta” syödä. Mutta koska syöminen merkitsee sinulle paljon muutakin, kuin vain elämiseen tarvittavan polttoaineen tankkausta, teet sitä silloinkin kun siihen ei todellisuudessa olisi tarvetta. Ahmit herkkupäivänä herkkuja, koska myöhemmin et niitä saa. Syöt iltaisin, koska se on rentoutumiskeinosi. Tilaat perjantaisin pizzaa, koska palkitset itsesi rankan työviikon jäljiltä. Periaatteessa syöt siis väkisin, koska niin olet tottunut ko. tilanteessa tekemään ja tämä on oikeastaan aika kaukana vapaasta syömisestä.

vapaasti syöminen

Osa syö suruun, osa iloon, osa tylsyyteen… Oli syy mikä tahansa, kyseenalaista se. Unohda dieettimentaliteetti, jossa luovut kaikista sinulle nautintoa tuottavista asioista vain palataksesi niihin myöhemmin takaisin. Mieti sen sijaan, mitä oikeasti haluat. Syö nälkään ja mielitekoihin, mutta pistä tunteet sivuun. Mikä tärkeintä, puutu asioihin yksi kerrallaan. Jos vaikkapa iltasyöminen on isoin ongelmasi, aloita siitä. Huolehdi kotiin tultuasi, että syöt vatsasi täyteen terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Sen jälkeen keksi itsellesi muita (mieluisia!) aktiviteetteja kuin syöminen. Tämän ei tarvitse olla mitään ihmeellistä. Pelkkä Netflixin katselu onnistuu ilman jatkuvaa pupeltamista ja itseasiassa näin pystyt keskittymään ohjelmaasi paremmin. Jos kaikesta huolimatta sinun tekee mieli suklaata, ota suklaata. Koita silti lopettaa syöminen siinä kohtaa, kun mieliteko on tyydytetty. Joskus se voi tarkoittaa kahta palaa ja joskus koko levyllistä. Älä mieti määriä, vaan keskity omiin tuntemuksiisi.

Ihmisen ei kuulu tietää kaloreitaan

Käytännössä kaloreiden tarkkailu hoitaa siis oiretta, muttei alkuperäistä ongelmaa. Mielestäni tietyn kalorirajan asettaminen on melkein verrattavissa siihen, että tietäisimme etukäteen kuolinpäivämme. Alamme analysoida elämäämme ja sitä, mitä meidän pitäisi tehdä milloinkin, jotta ehdimme varmasti tekemään kaiken mitä haluamme. Yllätyksiin ei ole varaa, koska käytetty aika on pois jostain muusta. Sama pätee kalorinlaskentaan: analysoimme ruokavaliotamme ja sitä, mitä kaikkea mahtuisi tiettyyn kalorimäärään, jotta saisimme varmasti tyydytettyä nälkämme ja mielitekomme. Yllätyksiin ei ole varaa, koska käytetyt kalorit ovat pois jostain muusta. Mitä elämää se sellainen on?

Koko tekstin voisikin summata seuraavasti: vapaasti syöminen on sitä, kun voit syödä mitä haluat, niin paljon kuin haluat. Toisaalta se on myös sitä, kun osaat lopettaa syömisen silloin kun et enää halua. Vapaasti syöminen pitää sisällään myös parempien valintojen tekemisen puhtaasta halusta. Kun kuuntelet kehoasi tunteiden sijaan, syöt pitkällä tähtäimellä oikeita asioita juuri oikean verran – ja sen myötä myös laihdut.

Tällaista tällä kertaa, ei muuta kun aivan mahtavaa sunnuntaita kaikille!

Psssst… Saman aihepiirin juttuja löytyy myös Instagramista nimimerkillä @nicoleharmes!

Lisää luettavaa:

Laihduttaminen johti lihomiseen – tämän takia en kannata dieettejä
Mitä tapahtui, kun aloin syödä enemmän?
Mättöpäivä kesti viisi päivää, paljonko tuli kiloja?